Tar säljarbetet för mycket tid per kontakt? Är marknadsföringsaktiviteterna tidskrävande och utmanande ur ett planeringsperspektiv? Behärskar du verkligen alla kanaler? Varför inte ta reda på hur du kan automatisera delar av, eller hela marknadsföringsprocessen?

OK, du har ett bra CRM-system med mycket kunddata. I din databas finns information om vilka kunder du har, vad de köpt och när de handlat av dig. Men är det verkligen så enkelt? Kan du enkelt koppla ihop denna information för att skapa nya kampanjer anpassade för varje identifierad målgrupp?

Automatiserad marknadsföring – Crossmedia

Normalläget

Det är ganska, för att inte säga mycket, vanligt att de data man har i sitt system är rikliga i sitt innehåll men svåråtkomligt i en analyssituation. Och även om analysen är lätt, hur utnyttjar man det bäst för att skapa nya utåtriktade aktiviteter?

Med vår hjälp kan du skapa databasdriven personaliserad en-till-en kommunikation oavsett vilken eller vilka kanaler du vill jobba med: E-post, SMS, tryckt DR eller sociala medier. Budskapen kan personaliseras i text, layout och bild med hög relevans för mottagaren. Så oavsett om du jobbar med nykundsbearbetning eller lojalitetsprogram kommer du att vara relevant och personlig.

 

Perfekt timing

Timing är en viktig faktor som enkelt åstadkoms genom automatisering via en tidslinje. Rätt budskap i rätt kanal triggas vid rätt tidpunkt. Och allt sker per automatik. Om responsen på ett utskick uteblir, skickas en påminnelse i samma, eller en annan kanal för att maximera effekten.

 

Kanalval efter vad du har för adressdata

Om du har blandade kunddata exempelvis när det gäller kontaktinformation kan du styra kommunikationen automatiskt till den kontaktväg som fungerar. Om mottagaren bara har angivit en e-postadress går kampanjen som ett e-postutskick och om du endast har mottagarens postadress kan utskicket ske som en trycksak. Samma budskap men i två olika kanaler. Eftersom du jobbar mot din kunddatabas kommer responsen också att registreras tillbaka till databasen, det vill säga att om du ställer en fråga till en e-postmottagare om postadress eller vice versa så kompletteras databasen med dessa nya data!

 

Den personliga landningssidan (PURLen).

Alla kampanjer i en digital kampanj förstärkt med en DR har som första mål att leda mottagaren till en personlig landningssida, en kampanjsida. Här möts besökaren av en sida anpassad för just honom eller henne, baserat på vad du vet om personen. Ju mer du vet, desto personligare och mer relevant kan du göra upplevelsen. Beroende av vilka incitament du erbjuder personen kommer hen att vara villig att dela med sig av information. Det verkar vettigt att “betala” för informationen genom att ge personen en fördel av något slag, en rabatt, en möjlighet att vinna eller en gåva, eller ett exklusivt erbjudande som bara hen kan få på detta sätt.

 

Actiondelen

Från denna första personliga landningssida är möjligheterna närapå oändliga. Ja, oändliga så länge personen tycker att det känns meningsfullt förstås. Du kan härifrån leda besökaren till en ny upplevelse genom att addera rörlig media, bilder, länkar eller nya erbjudanden. Vi kan kalla denna del för actiondelen i kampanjen, det är här du får saker att hända – på riktigt!

 

Uppföljningen – den som många “glömmer”

När kampanjen nått sitt slut har du redan planerat in uppföljningen: ett SMS, ett tack-mail eller en bekräftelse.

Exempel: låt oss säga att du driver ett gym. Du vill få fler kunder till gymmet. Ett bra sätt att få fler kunder till en upplevelsebaserad tjänst som ett gym är att erbjuda kunden att prova gymmet. Du sätter ihop ett erbjudande som innebär att mottagaren får tre gratistillfällen för att prova anläggningen, känna av stämningen och möta personal och andra kunder. Du skaffar adresser till alla personer i närheten av gymmet i åldern 20-40 år, män och kvinnor. (Jodå, visst tränar även yngre och äldre, men just nu låtsas vi som att detta är den riktigt “heta” målgruppen : ). Adresserna skaffar du i digital form (Excelark t ex).

1. Ett erbjudande formuleras: “Prova på tre träningstillfällen. Var med och tävla om möjligheten till ett årsmedlemsskap!”

2. Vi skapar en kampanj som består av ett postalt utskick till målgruppen. Utskicket är personaliserat i text (Hej Tomas/Stina, välkommen att prova vårt gym kostnadsfritt), och i bild (det står Tomas/Stina på hantlarna som visas i bild). På baksidan finns en personlig URL (webbadress) som leder till en personlig landningssida. En QR-kod kan scannas för att komma till samma adress.

Bild på personifierad trycksak med PURL

3. Så fort personen skriver in sin personliga URL (eller pURL som det kallas) skapas den personliga sidan med samma personalisering som i det postala utskicket i text och bild. Här berättar du om anläggningen och vad du vill erbjuda mottagaren samt vad de kan vinna genom att nappa på erbjudandet. För att få ta del av erbjudandet vill du ha lite uppgifter. I formulärfälten är redan personens namn och adress angiven (eftersom du hade den från början) och det du vill ha är deras e-postadress och telefonnummer.

Personlig landningssida – PURL

4. När personen har nappat på erbjudandet och fyllt i de begärda uppgifterna flyttas hen till en bekräftelsesida där hen kan se sitt erbjudandekort samt en bekräftelse på att hen nu är med i utlottningen av årskortet. Om du har frågat om dag för första gratisträningen ser personen detta i bekräftelsen.

Tacksida

5. Några dagar efter detta kommer ett påminnelsemail om vad personen gjort och eventuellt också en påminnelse om datum för första träningstillfället.iPhone_5_Wireframe.ai

6. Dagen innan eller samma dag som första träningstillfället kommer ett påminnelse-SMS om avtalad tid och dag, samt en länk till hur personen hittar till er från där hon/han befinner sig.

7. Uppföljning: under hela kampanjen kommer du att, i realtid, kunna följa resultatet i en kontrollpanel där du ser hur många som nappat (och som inte nappat), vilka som nappat samt vilka dagar de valt som första träningstillfälle. Din databas är nu lokalt uppdaterad i kampanjverktyget och berikat med telefonnummer och e-post till alla som nappat på erbjudandet.

8. Om du varit klok, har du dessutom låtit alla mottagare få möjligheten att tipsa en kompis om kampanjen. Det kanske är det som gjort att de kunnat vara med i utlottningen av årskortet?

Låter inte det här superintressant? Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte eller en demo >

Nämen hej 👋
Trevligt att träffas.

Registrera dig för att få nyheter och erbjudanden i inkorgen, endast en gång/månad.

Graf & Bild

Vi spammar inte!
Läs vår integritetspolicy för mer info.