Att jobba i meter istället för centimeter kräver ett lite annat tankesätt. Betraktningsavståndet är den enskilt viktigaste parametern för huruvida ditt budskap går fram eller inte och det som fungerar i små trycksaker fungerar inte nödvändigtvis i stora format. En fasadvepa vid en trafikled läses inte på samma sätt som en webbsida eller broschyr. Kort sagt måste man begränsa sina ambitioner till att omfatta de grundläggande visuella intrycken om man vill lyckas nå fram. Lite paradoxalt kan tyckas med tanke på att man så att säga har mycket mer yta att jobba med.

Här kommer ett antal punkter att tänka på:

  • Skalan! Förställ dig att du betraktar ditt budskap på rätt avstånd.
  • Komplexitet! Stora format används ofta i urbana miljöer med stort informationstryck och ses oftast av människor på väg. Förenkla och förkorta!
  • Tillpassning! Alla typsnitt lämpar sig inte för stora format, tvärtom. Och tänk på hur texten ser ut på avstånd. Ju större grad, desto större anpassning av teckenavstånd.
  • Bilder och färger! Stora format används oftast utomhus eller i blandljus. Hur ser din färg ut i olika ljus?

Checklista_originalproduktion